زیباترین فرودگاه های دنیا

به گزارش علیرضا و محسن، معماری زیبا و منحصربفرد چند فرودگاه جهان

فرودگاه محل گذر است، محل ورود و خروج مسافرانی از نقاط مختلف جهان. همه کسانی که سفر هوایی را تجربه نموده اند یا برای استقبال یا خداحافظی با عزیزی به فرودگاه رفته اند مدت زمانی را در این فضا سپری نموده اند. گاهی پروازمان تاخیر داشته، گاهی در فاصله بین دو پرواز بوده ایم و … اما دلیلمان هرچه باشد، برای بیشتر ما پیش آمده که مجبور باشیم ساعت ها در فرودگاه منتظر بمانیم. خیلی از افراد هستند که دایم السفر هستند و بنا به اقتضای کار و موقعیتی که دارند زیاد با هواپیما سفر می نمایند. این افراد طبعا زمان زیادی را در فرودگاه ها می گذرانند و شاید در بیشتر اوقات از معطل ماندن در فرودگاه کلافه و بی حوصله شوند. اما تصور کنید که وارد فرودگاهی می شوید و ساختمان و فضای داخلی فرودگاه آنقدر هنرمندانه و زیبا ساخته شده که خود ساختمان فرودگاه تبدیل به یک جاذبه گردشگری می گردد. حضور در چنین فضایی مثل بازدید از یک گالری هنری خواهد بود و آنقدر شما را جذب می نماید که گذشت زمان را احساس نخواهید کرد. فقط مواظب باشید از پروازتان جا نمانید! در این مطلب فرودگاه هایی را معرفی کنیم که از یک مکان معمولی و محل انتظار به یک اثر هنری تبدیل شده اند و با معماری منحصربفرد و باشکوهشان چشم هر بیننده ای را خیره می نمایند. در این سفر هنری همراه خبرنگاران باشید.

زیباترین فرودگاه های دنیا

فرودگاه بین المللی ال لیدا-الگوآیره در اسپانیا

فرودگاه ال لیدا-الگوآیره (Lleida-Alguaire Airport) در شهر لریدا کشور اسپانیا واقع شده است و معماری ساختمان آن به وسیله فرمین وازکز (Fermin Vazquez) معمار اسپانیایی طراحی شده است. این فرودگاه زیبا در دوران رونق مالی اسپانیا طراحی شد اما افتتاح آن در سال 2010 و زمانی انجام شد که اسپانیا دچار رکود مالی شده بود. به همین علت و چون بودجه کافی برای اجرای پروژه وجود نداشت ساختمان نهایی این فرودگاه در مقیاس و مقدار ای کوچکتر از طرح اولیه ساخته شد. با این وجود این فرودگاه همچنان باشکوه و زیباست و اغلب مسافرانی که برای گذراندن تعطیلات به رشته کوه های پیرنه در اسپانیا سفر می نمایند از این فرودگاه استفاده می نمایند. نمای بیرونی این فرودگاه با ورقه های فلزی سبز، زیتونی و قهوه ای تزئین شده و دیوارهای منحنی و اوریب ساختمان محیط سرسبز اطراف را منعکس می نمایند. یک برج کنترل حدودا 40 متری نیز در معماری این ساختمان لحاظ شده است که بر زیبایی نمای کلی این فرودگاه افزوده است.

فرودگاه بین المللی کراسکو در اروگوئه

فرودگاه کراسکو (Carrasco International Airport) در شهر مونته ویدئو (Montevideo) کشور اروگوئه واقع شده است و در سال 1947 به وسیله رافائل وینولی (Rafael Vinoly) معمار اروگوئه ای طراحی شد. وقتی برای اولین بار این فرودگاه را می بینید فکر می کنید انگار یک سفینه فضایی در منطقه هموار و سرسبز اطراف ظاهر شده است. کنتراست معماری خاص این فرودگاه در زمین هموار اطرافش زیبایی این فرودگاه را دوچندان نموده است. رافائل وینولی برای طراحی این فرودگاه از تپه های شنی منحنی و زیبای سواحل اوروگوئه الهام گرفته و می خواسته این فرودگاه تبلور و تجلی طبیعت زیبای اروگوئه باشد. نمای بیرونی فرودگاه شبیه یک پوسته بتونی منحنی و خمیده است و در جلو و اطراف فرودگاه نیز دیوارهای شیشه ای وجود دارد. این معماری خاص باعث می گردد تا علاوه بر تعیین بودن فضای بیرون، نور آفتاب به داخل فرودگاه بتابد و احساس حضور در طبیعت اروگوئه را به مسافران القا کند.

فرودگاه بین المللی پالکوو در روسیه

کسانی که به سنت پطرزبورگ در روسیه سفر می نمایند و قبل از فرود از پنجره هواپیما منظره ساختمان ها را دیده باشند حتما متوجه سقف های گنبدی پیازمانند ساختمان ها شده اند. این نوع معماری به نوعی تعیینه معماری سن پطرزبورگ و کشور روسیه به شمار می رود. فرودگاه هر شهر اولین جایی است که گردشگران خارجی با آن روبرو می شوند، به همین علت تیم طراحی فرودگاه پالکوو (Pulkovo Airport) در سنت پطرزبورگ می خواستند معماری منحصربفرد و زیبای شهرشان را در معماری فرودگاه نیز منعکس نمایند. در سالن پروازهای ورودی این فرودگاه می توانید الگوهای پیازشکل سقف را ببینید که به زیبایی هر چه تمام تر طراحی شده اند. ورقه های فلزی سقف که از دور شبیه موزاییک هستند و همینطور طرح پنجره هایی شبیه کلیسا، معماری این فرودگاه را شبیه معماری گنبدی شهر نموده است که در عین حال که طراحی مدرن و جدیدی دارد هویت فرهنگی سن پطرزبورگ را نیز حفظ نموده است.

فرودگاه مراکش-منارا در مراکش

فرودگاه مراکش-منارا (Marrakesh Menara Airport) نمونه هنرمندانه و زیبای دیگری از ترکیب و تلفیق مدرنیته و سنت است. این فرودگاه در مراکش واقع شده است و حاصل همکاری تیم معماری کازابلانکا و یک شرکت فرانسوی است. در طراحی ترمینال اصلی فرودگاه به شیوه ای نوآورانه و هنرمندانه از مولفه های فرهنگ عرب استفاده شده است. طرح های لوزی شکل در سقف برجسته فرودگاه سایه های فوق العاده زیبایی را در ترمینال اصلی به وجود می آورد. بعلاوه پنجره های مثلثی شکل که با طرح های عربی تزئین شده اند تصویری خوشایند و هنرمندانه از فرهنگ مراکشی ارائه می نمایند.

فرودگاه بین المللی ولینگتون در نیوزلند

فرودگاه ولینگتون (Wellington International Airport) در شهر ولینگتون کشور نیوزلند واقع شده است. ولینگتون جایی است که فیلم های سه گانه ارباب حلقه ها و هابیت در آن فیلمبرداری شده و وقتی نام فرودگاه ولینگتون می آید انتظار می رود که فرودگاه این شهر نیز چیزی شبیه به صحنه های تخیلی این فیلم ها باشد. در این مورد باید بگوییم که فرودگاه ولینگتون دقیقا چنین انتظاری را برآورده می نماید. این فرودگاه بین المللی از نگاکه (Ngake)، هیولای افسانه ای در فرهنگ مائوری الهام گرفته است؛ هیولای دریایی که طبق باور مردم نیوزلند، صخره های شگفت انگیز تنگه کوک را به وجود آورده است. ورقه های مسی در نمای بیرونی فرودگاه ظاهری وحشی و مشابه هیولای آبی افسانه ای به این ساختمان می دهد، در حالی که معماری داخلی این فرودگاه بر خلاف نمای بیرونی، فضایی گرم، صمیمی و پیله مانند دارد که با طرح های چوبی و بازی با نو در دکوراسیون داخلی حس خوشایندی در بیننده ایجاد می نماید.

منبع: travelchannel.com

منبع: الی گشت

به "زیباترین فرودگاه های دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین فرودگاه های دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید