اجرای پروژه های کرونایی گیاهی، از شوینده های سبز تا ماسک های جدید

به گزارش علیرضا و محسن، دکتر کمال الدین حق بین استاد گروه زیست مواد گیاهی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و مدیر کارگروه مطالعه اثرات درمانی گیاهان دارویی و مواد مؤثر آنها بر کرونا در مصاحبه با خبرنگاران گفت: بعد از شیوع کرونا در کشور، وزارت علوم مسئولیت رسیدگی به تحقیقات در رابطه با این بیماری را به پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک را محول کرد.

اجرای پروژه های کرونایی گیاهی، از شوینده های سبز تا ماسک های جدید

وی با بیان اینکه 9 کارگروه در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در حوزه های مختلف مرتبط با کرونا تشکیل شد، اعلام کرد: یکی از این کارگروهها مربوط به اثرات درمانی گیاهان دارویی روی بیماری کرونا بود.

به گفته حق بین، پیرو این قضیه به تمام دانشگاه ها و پژوهشگاههای کشور فراخوان داده شد تا پروژه های مرتبط با گیاهان دارویی و اثرات آن بر کرونا را به کارگروه گیاهان دارویی پژوهشگاه زیست فناوری ارائه دهند. مهلت اولیه ارسال طرح ها از 25 اسفند 98 تا خاتمه فروردین 99 بود که بعداً تا 15 خرداد 99 نیز تمدید شد.

وی ادامه داد: کارگروه گیاهان دارویی که متشکل از 13 محقق و صاحب نظر از مؤسسات مختلف در تهران بود طرح های تحقیقاتی پیشنهاد شده را که عمدتاً در 3 حوزه دارویی، بهداشتی و مراقبتی و گیاهان دارویی و طب سنتی مطرح بودند را آنالیز و آن دسته از پیشنهادات که قابل حمایت و اجرا در زمان بازدهی کوتاه تر بودند را انتخاب کردند.

وی خاطر نشان کرد: طرح های ارسالی به این کارگروه تعدادی زیادی بودند که بعد از آنالیز 30 طرح و اکنون تقریباً یک چهارم این تعداد در حال اجرا هستند؛ این تعدادی که انتخاب شده اند و در فرایند اجرای آنها مورد حمایت نهاده شده اند نسبتاً هزینه کمتر و مدت زمان رسیدن به نتیجه کمتری دارند که به انتخاب داوران بوده اند.

حق بین افزود: البته پیشنهادات با ارزش بنیادی نیز به کار گروه رسید که متأسفانه با توجه به شرایط موجود امکان حمایت آنها برای کارگروه وجود نداشت و توصیه شد که محققان طرح های خود را به وسیله معاونان پژوهشی دستگاه های ذیربط پیگیری نمایند.

اجرای پروژه هایی در زمینه دارویی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک با بیان اینکه در مورد پروژه هایی که در زمینه فراوری داروی گیاهی است، گفت: در کل عملکرد بعضی از عصاره های گیاهی که خواص آنتی ویروسی دارند به روش های نوین اثبات شده است. در حال حاضر در یک تیم تحقیقاتی، یکی از طرح های منتخب برای استفاده از یک نوع گیاه دارویی برای ساخت دارو زیر نظر یکی از اعضای هیئت علمی در حال اجرا است.

پروژه های حوزه بهداشتی و مراقبتی

حق بین در مورد محور دوم این کارگروه که مربوط به حوزه بهداشتی و مراقبتی است، گفت: از روز اول موضوع استفاده مستمر از شوینده های شیمیایی و استفاده از الکل مورد توجه نهاده شد.

وی با بیان اینکه استفاده از الکل چربی پوست را به صورت تدریجی از بین می برد و استفاده از شوینده های شیمیایی ضررهای زیادی دارند، گفت: بنابراین طرح هایی که بر اساس معرفی شوینده های سبز بود را حمایت کردیم؛ همچنین فراوری پاک نماینده های سبز که از مواد شیمیایی کمی برخوردارند ولی خواص آنتی ویروس و ضد میکروبی دارند و به بدن مصرف نماینده آسیب نمی رسانند مورد توجه بود.

وی افزود: این طرح ها تصویب شده اند و در حال پیشرفت هستند.

مدیر کارگروه مطالعه اثرات درمانی گیاهان دارویی و مواد مؤثر آنها بر کرونا در مورد طرح های مراقبتی گفت: یکی از طرح ها استفاده از ماسک هایی است که در فراوری آن از گیاهان دارویی استفاده شده است؛ این طرح نیز در حال پیشرفت است که امیدواریم علاوه بر ایران در جهان نیز مورد مصرف قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک های معمولی در طولانی مدت عوارضی خواهند داشت، گفت: اکنون استفاده از ماسک جز الزامات مقابله با کرونا شده اما در این طرح ها قرار است ماسک هایی فراوری شوند که به بدن یاری کند تا شرایط بهتری داشته باشد؛ اکنون این طرح در حال اجراست.

استفاده از طب سنتی در درمان بیماری کرونا

به گفته حق بین، همچنین طرح هایی با موضوع طب سنتی به تأیید رسانده ایم که باید در نهایت تاییدیه وزارت بهداشت را دریافت نمایند.

وی افزود: متأسفانه نتوانستیم در این زمینه پیروز باشیم زیرا باید وزارت علوم و وزارت بهداشت با همکاری یکدیگر طرح های حوزه طب سنتی را به تصویب برسانند و از آنها حمایت نمایند.

وی ادامه داد: پتانسیل بالایی در این زمینه وجود دارد اما باید به صورت متمرکز طرح های این حوزه پیش برود. زیرا مسئولیت اصلی حوزه طب سنتی با وزارت بهداشت است که بهتر است تا وزارتین با تعامل با یکدیگر به ساماندهی و بهره گیری از پتانسیل های موجود توجه نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "اجرای پروژه های کرونایی گیاهی، از شوینده های سبز تا ماسک های جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای پروژه های کرونایی گیاهی، از شوینده های سبز تا ماسک های جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید