راهنمای خرید خودروی ایتالیایی
به گزارش علیرضا و محسن، ماشین ایتالیایی چی بخرم؟ اگر در بازار پرتلاطم فعلی خودرو در پی پاسخی برای این سوال هستید، این مطلب شاید بتواند راهگشای کارتان باشد. ما در این راهنمای خرید خودرو کوشش کردیم تا برترین خودروهای ایتالیایی بازار ایران را به شما معرفی کنیم.
همانطور که می دانید مانند بسیاری از ماشین های غیر ایرانی و غیر چینی، اکنون اوضاع در بازار کشور برای خرید یک خودروی با کیفیت و درجه یک خارجی خوب نیست. تحریم، تورم و گرانی افسارگسیخته، عدم دسترسی مناسب به لوازم یدکی و دانش تعمیر، نبود خدمات پس از فروش استاندارد و به روز نشدن مدل هایی که در کشور وجود دارند، باعث شده تمایل برای خرید این گروه بسیار کم گردد. این موضوع بین کشورهای صاحب نام خودروسازی روز دنیا در ایران تفاوتی نمی نماید؛ از فولکس واگن و بنز و بی ام و آلمان بگیرید تا برندهای فرانسوی، ژاپنی و آمریکایی.
یکی دیگر از این کشورها که شاید ورود و فروش محصولاتش به کشور بیشتر از باقی آنها دچار لطمات شد، خودروهای ساخت کشور ایتالیاست. البته واردات ماشین های ایتالیایی به ایران از ابتدا و سال های اولیه هم برخلاف دیگر کشورها با تعداد بالایی صورت نمی گرفت، اما قبل از این تلاطم چند سال اخیر در وضع اقتصاد و قیمت اجناس خارجی، آرام آرام شاهد حضور و جا افتادن چند مدل و برند ایتالیایی در کشور بودیم که متاسفانه همانطور که می دانید عمر حضورشان به پایداری و ثبات ماندگار نرسید.
در هر حال، از آنجا که هنوز تعداد معدودی از فراوریات این کشور خصوصاً در بخش دست دوم بازار همچنان قابل یافت شدن هستند، قصد داریم مروری داشته باشیم بر چند گزینه که می توان به خریدشان فکر کرد.
ماشین ایتالیایی چی بخرم؟
در این راهنمای خرید خودروی ایتالیایی کوشش کردیم تا برترین خودروهای ایتالیایی بازار ایران در بازه های قیمتی مختلف را به شما معرفی کنیم.
1 - فیات سی ینا
اولین گزینه لیست برترین خودروهای ایتالیایی بازار ایران، شاید مقرون به صرفه ترین آن ها هم باشد چرا که این عنوان یکی از معدود خودروهای ایتالیایی بود که قرار بود یک سازنده ایرانی، یعنی شرکت تاپکو در داخل کشور خط فراوری آن را راه بیندازد.
این گروه ایرانی ابتدا این مدل پیروز را وارد کرد. صاحبان سی ینا در آن موقع این خودرو را با تندر90 مقایسه می کردند و با توجه به کیفیت و قیمت خوبش انتظار می رفت به یکی از برترین گزینه های موجود در میان تقاضاهای مشتریان ایرانی تبدیل گردد. طراحان ایتالیایی آن را در سال 2004 بازطراحی کردند و نمونه ای که به کشور آمد و قرار بر فراوری آن هم بود، همین نسخه باز طراحی بود.
فیات سی ینا اگر چه امکانات رفاهی بالایی ندارد، اما کیفیت ساخت مطلوب و خوب، صندوق بزرگ و جادار، آینه های برقی و کیسه هوای دو سرنشین جلو از دیگر نکات مثبت آن است.
این سدان خوش ساخت با سقف سرعت میانه و شتاب اولیه پایین، مصرف سوخت خیلی خوبی دارد و اگر بتوان مورد سالم و تمیزی از آن را در بازار کارکرده ها پیدا کرد می گردد از رانندگی با آن لذت برد.
بنابراین، اگر می خواهید پاسخی برای پرسش ماشین ایتالیایی چی بخرم پیدا کنید و بودجه بالایی هم ندارید، فیات سی ینا می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.
قیمت خرید و فروش فیات سی ینا
2 - فیات 500
دومین گزینه برترین خودروهای ایتالیایی بازار هم متعلق به فیات است که نوع دست دوم آن در بازار با قیمتی که اشاره شده قابل خرید خواهد بود.
فیات 500 یک هاچ بک مینی اسپرت است که به علت طراحی جالب، شیک بودن و در عین حال جمع و جور و کوچک بودنش توانست خیلی زود به هدفی مطلوب و مناسب برای خصوصاً بانوان معرفی گردد. این محصول در کلاس کروک هم ساخته شده که البته نسخه بازطراحی شده ای که به ایران آمد به کوپه معروف است.
هر چند که فیات 500 خودروی گرانی در سطح دنیا نیست، اما به علت گرانی که در داخل بر آن اعمال می شد و با توجه به اندازه کوچکش، خیلی ها خرید آن را به صرفه نمی دانند. در هر صورت، فیات 500 کیفیت ساخت بالایی دارد و برعکس سایز کوچکش، در جلوی اتاقک و کابین دارای فضای خوبی است.
فیات 500 سرعت معمولی و شتاب اولیه نه چندان بالا، اما مصرف بسیار پایین و زیر 5 لیتر در 100 کیلومتر دارد. این خودرو دارای آپشن های زیادی نیست و وارداتش بسیار کم و محدود بوده و به همین جهت اگر قصد خریدش را دارید، باید دسترسی به لوازم یدکی و مهارت و اندازه خرج در تعمیراتش را به خوبی در نظر بگیرید.
فیات 500 ایتالیایی مناسب خانواده های پرجمعیت نیست و فضای قسمت عقب سرنشینان آن گویی بیشتر برای استفاده بچه ها طراحی شده است.
قیمت خرید و فروش فیات 500
3 - آلفارومئو جولیتا
پاسخ بعدی در جواب به سوال ماشین ایتالیایی چی بخرم یک هاچ بک دیگر است، اما این هاچ بک به هیچ وجه یک خودروی ساده و معمولی نیست و در نگاه اول و از روبه رو با یک ماشین لوکس روبرو هستید.
آغاز و تبلیغات این برند به وسیله واردکننده ایرانی آن در حدود 10 سال پیش که اوضاع اقتصادی سروسامان بیشتر و بهتری داشت بسیار خوب و امیدوارکننده صورت گرفت؛ اما به تدریج و بعد از ناتوانی در ارائه سرویس ها و خدمات پس از فروش، استقبال از این مدل کم و کمتر شد. گیربکس 6 حالته، دو کلاچه و اتوماتیک این خودرو، ایمنی بالا و نرمش در فرمان آن لذت بسیار بالایی در زمان رانندگی منتقل می نماید.
آلفارومئو جولیتا با وجود یک موتور 1400 سی سی، شتاب اولیه بسیار خوب و زیر 8 ثانیه، سقف سرعت نزدیک به 220 و مصرف پایین در حدود 5.5 لیتر در صد کیلومتر را دارد. اما این محصول هم، از آنجا که واردات بسیار محدودی داشته و لوازم آن در دسترس و مقرون به صرفه نیست چندان مورد مناسبی برای خرید و استفاده روزانه در کشور نیست. ضمن اینکه تعمیر آن احتیاج به دانش و مهارت خاصی دارد و موتور آن به کیفیت بنزینی که برایش استفاده می کنید حساس است. البته گزارش هایی مبنی بر مسائل و حساسیت گیربکس به جاده ها و نامطلوب بودن کارایی آن ثبت شده است.
در هر صورت در بازار خودروی کشورمان که خبری از خودروهای به روز نیست، آلفارومئو جولیتا یکی از برترین خودروهای ایتالیایی حاضر در جاده هاست.
قیمت خرید و فروش آلفارومئو جولیتا
4 - مازراتی کواتروپورته
شاید یکی از برندهایی که مشمول بیشترین ضررها به خاطر به هم خوردن شرایط اقتصادی و بعدها هم وضع شدن قانون ممنوعیت واردات بعضی خودرو های خارجی شد مازراتی باشد.
محصولات این کمپانی چه در داخل و چه در خارج از کشور به عنوان محصولات لوکس در صنعت خودرو شناخته می شوند، مشتریان خاص و منحصربه فرد خودش را دارد. اغلب اوقات خریدار یک مازراتی برای استفاده روزانه و معمولی این برند را تهیه نمی نماید و به فکر تست کردن موقت و یا تکمیل کلکسیون خود است.
مازراتی کواتروپورته به نوعی سومین و آخرین مدل از مازراتی بود که راهش را به ایران باز کرد و هر چند که مثل همواره ظاهر فوق العاده شیک و زیبایی دارد و طبق همین ظاهر، انتظار می رود امکانات جانبی زیاد و متنوعی داشته باشد، اما در واقع اینطور نیست. این ماشین تنها چند امکان جانبی قابل پیش بینی مثل سیستم هوشمند پخش، ماساژور و هیتر و سردکن جایگاه ها و چند آپشن دیگر مجهز شده است.
در حقیقت، علت گرانی آن فراوریات کم و کیفیت بسیار بالا و عالی این خودرو در ساخت و قطعات آن است. این سدان ایتالیایی صندوق جادار و بزرگی دارد و با گیربکس 6 حالته اتومات و موتور 4700 سی سی، شتاب اولیه چشمگیر و نزدیک به تنها 5 ثانیه می دهد! با وجود سقف سرعت بالا، اما مصرف سوخت این خودرو نیز زیاد و در حدود 15 لیتر در صد کیلومتر است.
هزینه نگهداری و خرج این ماشین در عین کم استهلاک بودن بسیار بالاست و اساساً خریدار و دارنده این ماشین نباید اجازه دهد مسئله ای برای خودرویش پیش بیاید و توصیه می گردد به فکر استفاده از آن به شکل یک خودروی معمولی نباشد.
قیمت خرید و فروش مازراتی کواتروپورته
جمع بندی
همانطور که مشاهده کردید، تعداد خودروهای ایتالیایی که می توان در بازار داخل کشور به خرید آنها فکر کرد، اصلا زیاد نیستند. البته غیر از این گزینه ها، چند مورد دیگر از همین برندها با قیمت هایی نزدیک به هم در بازار دست دوم وجود دارند (مازراتی گرن توریسمو، مازراتی گیبلی، آلفارومئو 4C و … بعضی از این خودروها هستند)، اما در نام بردن از موارد موجود برای تهیه یک راهنمای خرید خودروی ایتالیایی به جرات می توان گفت که نباید در کشور به گزینه های متعدد و متنوعی امید داشت.
در هر صورت این ماشین ها از کیفیت ساخت بالایی بهره می برند و اگر شرایط خدمات بعد از فروش و گارانتی و همینطور بازار لوازم یدکی و دانش تعمیرات آنها در کشور بطور نرمال و عادی فراهم بود، یقیناً به گروهی از برترین عناوین در بین معاملات خودرو تبدیل می شدند. در هر صورت، امروزه و به علت شرایط نابسامان این دست از محصولات وارداتی، برای داشتن و خرید یک ماشین ایتالیایی، غیر از هزینه اقتصادی، باید ریسک زیادی هم به خرج داد.
در هر صورت امیدواریم که این راهنمای خرید برترین خودروهای ایتالیایی بازار ایران برایتان مفید بوده باشد. نظر شما درباره این خودروها چیست؟ آیا تجربه سواری با این خودروها را دارید؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.
منبع: دیوار