عشقی: صندوق توسعه ملی برای همین روز ها طراحی شده ، دولت برای مردم و اصناف بسته نجات در نظر بگیرد

به گزارش علیرضا و محسن، دبیر کل اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت باید به دلیل اثرات مالی کرونا با قید فوریت برای کسبه بحران زده و سه دهک نیازمند جامعه بویژه زنان سرپرست خانوار بسته های حمایتی موقت در نظر بگیرد.

عشقی: صندوق توسعه ملی برای همین روز ها طراحی شده ، دولت برای مردم و اصناف بسته نجات در نظر بگیرد

گروه اقتصادی علیرضا و محسن، روز های سختی را پشت سر می گذاریم، دامنه نگرانی های جانی و آسیب پذیری جسمانی در کنار فشار های معیشتی و تعطیلی بسیاری از کسب و کار ها فشار مضاعفی به مردم وارد می نماید، اما سخت ترازاین فشار خونسردی دولت و اکتفا به شعار های حمایتی در شرایط بحرانی کنونی است، هر چند همه به شعار دادن دولت عادت نموده ایم، اما تاب آوری و پذیرش شعار در برهه های مختلف زمانی متفاوت است و در شرایط کنونی که خطر از دست رفتن بسیاری از کسب و کار ها و عدم تامین معاش حداقلی دهک های پایین جامعه در کنار خطر جانی افکار عمومی را تحت الشعاع قرار داده است سکوت دولت و بی تفاوتی در قبال مردم غیرقابل تحمل است. بهمن عشقی؛ دبیر کل اتاق بازرگانی تهران در این تبادل نظر با خبرنگار اقتصادی علیرضا و محسن چند راه چاره حمایتی به دولت ارائه داده است که در ادامه می خوانیم.

از نظر شما شرط موفقیت دولت در مبارزه با بیماری کرونا که تاثیرات مخربی بر فرایند اقتصادی کشور به جای گذاشته چیست؟

در شرایط بحران درآمدی و افزایش بیکاری بسیاری از اصناف در آستانه سال نو، انتظار می رود دولت با تنظیم دو بسته از اقشار آسیب پذیر و کارگران حمایت به عمل آورد. در واقع اصلی ترین بسته ای که باید در دستور ویژه کاری دولت قرار بگیرد مهار بیماری کرونا است که به نظر می رسد دولت موضوع مهمی که با جان وسلامت جامعه در ارتباط است را چندان جدی نگرفته است! به کار گیری صداقت در جهت مبارزه با ویروس کرونا وجلوگیری از شیوع آن بسیار مهم است، تا زمانی که دولت با مردم صادق نباشد نمی توان به صورت مطلوبی با بیماری مبارزه کرد، بنابراین اولین مساله برنامه برای مبارزه با شیوع بیماری است. سایر برنامه های مبارزه با کرونا که شامل مسائل اقتصادی می گردد باید از یک زمینه و پشتوانه اقتصادی برخوردار باشد، در شرایط کنونی که سرعت حرکت اقتصادی و فعالیت های تجاری جامعه کاهش یافته خسارت های مختلفی بر اقتصاد وارد می گردد، لذا جبران این خسارت ها بسیار مهم و الزامی است.

بیشتر بخوانید:

حمایت حداقلی دولت از کسب و کار های کرونا زده / فروش بر باد رفته بازار شب عید جبران می گردد؟!

در شرایط کنونی به غیر از اصناف بسیاری از مردم که شامل خانواده های کارگری و دهک های پایین جامعه می شوند در شرایط بغرنج اقتصادی به سر می برند آیا راه چاره های عملیاتی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر پیش روی دولت وجود دارد؟

اولین مساله ای که در شرایط کنونی دولت باید به آن الزام جدی داشته باشد طبقه بندی جامعه به دهک های اقتصادی برخوردار و غیر برخوردار است، به این معنا که دولت در شرایط فعلی باید تامین بخش مهمی از معیشت سه دهک اول جامعه را عهده دار گردد، تحقق این موضوع بسیار مهم است چرا که بسیاری از مردم حتی در طبقه کارگری محسوب نمی شوند مثلا پیک موتوری که مسوول تامین معیشت زندگی خود است در شرایط تعطیلی کنونی چگونه می تواند اقساط یا کرایه خانه و معیشت خانواده را تامین کند؟ دولت با فوریت باید سه دهک نیازمند بسته های حمایتی را به جامعه شهری و روستایی تفکیک کند وبرای هر یک بسته قابل قبولی در نظر بگیرد، یاری و حمایت از سرپرستان خانوار، بد سرپرست و زنان سرپرست خانوار و گروه هایی که بیمه تامین اجتماعی ندارند وحقوق بگیر به شمار نمی فرایند و در طبقه ضعیف جامعه قرار دارند باید به صورت موقت برای یک دوره چهار ماهه ارائه گردد، ضمن اینکه ضمائم این موضوع توسط دولت به وسیله بخشش پول آب، برق و گاز و پرداخت نقدی نیز باید لحاظ گردد تا تاب آوری اصناف و اقشار نیازمند برای یک دوره چهار ماهه افزایش بیابد.

بیشتر بخوانید:

حریری: تامین اقلام بهداشتی برای فقرا لازم است

خوانساری: با حمایت دولت بحران اقتصادی را پشت سر می گذاریم

حاج اسماعیلی: دولت وارد گودِحمایتی از بنگاه های کوچک کرونا زده گردد

محمودی اصل: معافیت یا تقسیط اقتصادیاتی شرط انصاف دولت درحمایت از اصناف است

بخشی: تعویق دریافت اقتصادیات و اقساط بانکی کمترین حمایت دولت از کسب و کار های تعطیل شده است

ضرورت های حمایتی واحد های صنعتی و اصناف در کدام یاری ها خلاصه می گردد؟

دولت می تواند در چارچوب یاری به دهک های آسیب پذیر حمایت های خود را به سمت مستخدمین واحد های اقتصادی راهنمایی کند، به این معنا که از کارگران زیر خط فقر که به وسیله همکاری کارفرمایان و انطباق لیست های بیمه به دست می آیند حمایت به عمل آورد و کارگران را به آینده امیدوار کند. با توجه به رکود حاصل شده بسیاری از اصناف و واحد های فراوریی قدرت پرداخت خود را از دست داده اند، دولت می تواند با تعویق بدهی های بانکی یاری شایان توجهی به این گروه ها اشد، ضمن اینکه بیماری کرونا همه بخش های اقتصادی را تضعیف ننموده بلکه برای بخشی از واحد های فراوریی رونق آفرین بوده است، دولت در شرایط کنونی می تواند از شرکت های دارویی و واحد های فراوری کننده ماسک ومواد ضدعفونی والبسه های بیمارستانی اقتصادیات اتفاقی بگیرد و از شرکت هایی که تحت تاثیر مستقیم کرونا فعالیت خود را از دست داده اند حمایت کند. بخگرددگی اقتصادیاتی یا ارائه مشوق های اقتصادیاتی و فریز کردن دیون بانکی بسیار مهم است، مثلا دولت می تواند سررسید پرداخت وام را اگر اردیبهشت ماه بوده چهار ماه به تعویق بیاندازد و پرداخت سود آن را خود برعهده بگیرد.

مساله اینجاست که دولت به دلیل تحریم ها شرایط اقتصادی خوبی ندارد وبا کسری بودجه روبه رو است در این شرایط می توان از دولت انتظار حمایت داشت؟

درست است که منابع دولت تضعیف شده، اما اساسا صندوق توسعه ملی برای این روز های بحرانی طراحی شده، صندوقی که سرمایه ملی همین مردم است تا روز مبادا خرج آن ها گردد، اگر بخواهیم مدیریت دولت را در استفاده از این صندوق و مدیریت اقتصادی کشور نقد کنیم داستان بی پایانی باید تعریف کرد، اما دولت در شرایط فعلی می تواند با برداشت از صندوق توسعه ملی بخشی از لطمات ناشی از کرونا را متوقف کند و به نحو مدیریت شده ای میزان افزایش هلاکت را کاهش داد، دراین شرایط نیازمند عقلانیت و تصمیم گیری به موقع هستیم، انتظار می رود رئیس جمهور وزرا را برای طراحی یک بسته نجات مامور کند، باید به این مساله دقت کرد هنگ کنگی که بخشی از سرزمین چین است اجازه از دست دادن یک انسان را نداد، چرا آمار مرگ و میر در ایران نسبتا بالاست؟ آیا کارکرد حاکمین ملت برای جلوگیری از تاثیر پذیری چنین بحران هایی نیست؟ چرا دولت به مردم بسته امیدواری ارائه نمی نماید؟ قدیم الایام مردم براین باور بودند که حکمران خوب نداریم، متاسفانه مردم در حال حاضر بر این باور هستند که اصلا دولت نداریم! اگر دولت داشتیم مردم جاده ها را بر روی مسافران نمی بستند و دولت مسوول چنین موضوع مهمی بود، چگونه چین و ایتالیا و بسیاری کشور ها شهر های خود را قرنطینه کردند، اما دولت آقای روحانی قائل به قرنطینه نیست؟ به این دلیل که دولت ما آسیب پذیر است و قادر به حمایت از مردم نیست، چرا دولتی که دائما دستش در جیب بانک مرکزی است و پول چاپ می نماید و تورم ایجاد می نماید الان از چاپ پول و برداشت به نفع حیات کارگاه های کوچک می ترسد؟ آیا اگر دولت دو میلیارد دلار برای حمایت از کسب وکار ها و رفاه حداقلی ملت از صندوق توسعه ملی بردارد به غیر از این است که مال مردم را در دوره بحرانی به آن ها بازگردانده است؟

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "عشقی: صندوق توسعه ملی برای همین روز ها طراحی شده ، دولت برای مردم و اصناف بسته نجات در نظر بگیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عشقی: صندوق توسعه ملی برای همین روز ها طراحی شده ، دولت برای مردم و اصناف بسته نجات در نظر بگیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید