رنو کویید ایرانی به عنوان خودرو جایگزین پراید معرفی گردید

به گزارش علیرضا و محسن، رنو کویید ایرانی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد. ایران خودرو فعلاً نام K112 را برای این محصول انتخاب نموده است. این خودرو قرار است جایگاهی را در بازار خودرو ایران بدست آورد که پیشتر در اختیار پراید بود.

رنو کویید ایرانی به عنوان خودرو جایگزین پراید معرفی گردید

علیرضا و محسن - محمد فتح اللهی - پراید به عنوان خودرو ارزان قیمت اما بی کیفیت، به فروش بالایی در بازار خودرو کشورمان دست یافت. طبیعتاً خروج این محصول از خط فراوری سایپا باعث از دست رفتن سهم بازار بسیاری برای این خودروساز داخلی شد.

از طرفی دیگر ایران خودرو هم در پی خودرو ارزان قیمت بود تا بتواند به فروش بالایی دست پیدا کند. از همین رو بنیان توسعه صنعت خودرو (بن رو) به عنوان مجری پلت فرم مشترک ایران خودرو و سایپا انتخاب شد تا فراوری رنو کویید ایرانی در هر دو شرکت شروع گردد.

رنو کویید ایرانی / ایران خودرو K112

خودرویی که اکنون در پیش روی ما وجود دارد، نمونه ای است که به وسیله ایران خودرو باز طراحی شد. این پروژه K112 نام دارد و هنوز نام نهایی رنو کویید ایران خودرو معین نیست.

طرحی که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو از سوی ایران خودرو رونمایی شد، با فراوری فاصله بسیاری دارد. اما می توان حدس زد که نمونه نهایی نیز فاصله چندانی از لحاظ ظاهری با این طرح ندارد.

همانطور که گفته شد، شرکت سایپا هم برنامه دارد تا با استفاده از پلت فرم رنو کویید، محصولی را با ظاهر اختصاصی خود به بازار معرفی کند.

رنو کویید ایرانی خودرویی در کلاس هاچ بک های کلاس A خواهد بود. قبلاً شرکت جتکو مسئول توسعه این خودرو بود. اما پس از گذشت زمانی بیش از یک سال معین شد ایران خودرو و سایپا مشترکاً از این پلت فرم استفاده خواهند کرد.

پلت فرم CMF-A

رنو کویید ایرانی / ایران خودرو K112

پلت فرم کویید در حقیقت پلت فرم CMF-A گروه رنو است. سازه اصلی این خودرو در خودروهایی چون داتسون Go و رنو Triber نیز استفاده شده است.

نکته قابل توجه این است که سازه CMF-A از لحاظ ایمنی بسیار ضعیف است. فقط نمونه برزیلی این خودرو توانست قدری به استانداردهای ایمنی روز نزدیک گردد.

به نظر می رسد سایپا تمرکز صد درصدی بر روی این پروژه ندارد. سایپا به علت سازه ضعیف کویید به سراغ پلت فرم خود رفت. پلت فرمی که که SP0 نام دارد و در نمایشگاه تحول صنعت خودرو هاچ بک تازهی بر اساس این سازه رونمایی شد.

سایپا تنها یک ماکت از پروژه رنو کویید ایرانی خود به نمایش گذاشت. به همین علت محتمل است نقش این خودرو در خط فراوری سایپا کم رنگ باشد.

تغییرات رنو کویید در ایران

رنو کویید ایرانی / ایران خودرو K112

کویید به خودی خود خودروی مجذوب کنندهی نیست. از همین رو ایران خودرو با باز طراحی آن کوشش دارد حداقل از لحاظ ظاهری، شمایلی تازه به آن ببخشد.

مجذوب کننده بودن یا نبودن K112 ایران خودرو زمانی معین خواهد شد که این خودرو از خط فراوری خارج گردد. اما نکته مهمی در این میان وجود دارد. نمونه اصلی کویید دارای خطوط ملایمی در طراحی بدنه است.

اما در K112 به وفور شاهد خطوط شکسته و تهاجمی هستیم که با شمایل کلی بدنه همخوانی ندارد. البته هنوز قضاوت درباره این خودرو بسیار زود است. اما در برخورد اول کاملاً معین است که ایران خودرو کدام بخش ها را بازنگری نموده است.

معینات فنی رنو کویید ایران خودرو

خودرویی که ایران خودرو در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی کرد دارای قوای محرکه بنزینی به قدرت 70 تا 75 اسب بخار بود. گشتاور این موتور نیز رقمی بین 90 تا 100 نیوتن متر است.

توان قوای محرکه این خودرو قرار است با گیربکس دستی 5 سرعته به چرخ های جلو منتقل گردد. رنو کویید یا K112 ایران خودرو را نمی توان خودرویی مهیج در ویژگی های فنی دانست.

این خودرو قرار است نقش پراید را در ایران خودرو ایفا نماید. K112 کاملاً مالی طراحی شد تا بتواند نه تنها در هزینه فراوری بلکه در هزینه سوخت نیز ارزان باشد. از همین رو، مصرف سوخت کویید ایرانی 5 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شد.

این خودرو 3800 میلیمتر طول، 1590 میلیمتر عرض و 1490 میلیمتر ارتفاع دارد. فاصله بین دو محور آن نیز به 2430 میلیمتر می رسد. وزن کلی K112 ایران خودرو هم 770 تا 800 کیلوگرم است.

طراحی داخلی رنو کویید ایران خودرو

رنو کویید ایرانی / ایران خودرو K112

K112 رونمایی شده به وسیله ایران خودرو دارای تریم داخلی مشکی و قرمز بود. همانطور که در تصویر نیز قابل مشاهده است، با کابینی رو به رو هستیم که کاملاً مالی طراحی شده است.

کلاستر اورجینال رنو کویید

کلیدهای شیشه بالابر K112 در فضای بالای دسته دنده قرار گرفته است. کلاستر دیجیتالی این خودرو هم احتمالاً همان نمونه ای است که در کویید اورجینال وجود دارد.

تغییرات داخل کابین این خودرو محدود است و بیشتر در طراحی داشبورد شاهد بعضی تغییرات هستیم. قطعاً این خودرو با نمونه نهایی فاصله بسیاری دارد.

نشان تازه رنو کویید ایرانی

همانطور که در تصاویر نیز مشاهده شد، کویید ایرانی یا K112 ایران خودرو با لوگوی V شد رونمایی شد. این لوگو در حقیقت مربوط به شرکت بن رو از شرکت های زیر مجموعه گروه سایپا است.

محتمل است نمونه نهایی کویید ایرانی را نیز با این لوگو در خیابان ها ببینیم. تا آن روز زمان زیادی به جای مانده و باید دید خودرویی که در نهایت از خطوط فراوری ایران خودرو و سایپا خارج می گردد، چقدر با نمونه امروزی فرق دارد.

جایگزین #پراید آمد#رنو #کوبید #ایرانی چگونه است ؟ pic.twitter.com/ZZ2cw1Ey8x

- bitrun.ir (@bitrun-ir) August 25, 2022

برترین زمان خریدن خودرو / چه وقت ری را مالی فراوری می گردد؟

محصولات ایران خودرو در روسیه / کدام خودروی ایرانی به آذربایجان می رود؟

لادا گرانتا تازه بر اساس دنا و دنا پلاس ایران خودرو عرضه خواهد شد

آیین نامه اجرایی واردات خودرو ؛ سقف قیمت خودروهای وارداتی معین شد

منبع: بیت ران

به "رنو کویید ایرانی به عنوان خودرو جایگزین پراید معرفی گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنو کویید ایرانی به عنوان خودرو جایگزین پراید معرفی گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید