ماست چگونه هضم می گردد

به گزارش علیرضا و محسن، معروف است که ماست بسیاری از مسائل مربوط به سیستم گوارش را درمان می سازد. بنابراین، ماست چه نقشی در سلامت دستگاه گوارش ایفاء می نماید؟ و چگونه هضم می گردد؟ به خواندن ادامه دهید تا در خصوص ماست، هضم و جذب

ماست چگونه هضم می گردد

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

معروف است که ماست بسیاری از مسائل مربوط به سیستم گوارش را درمان می سازد. بنابراین، ماست چه نقشی در سلامت دستگاه گوارش ایفاء می نماید؟ و چگونه هضم می گردد؟ به خواندن ادامه دهید تا در خصوص ماست، هضم و جذب آن در بدن و فوائد مختلف آن در سلامت نکاتی را بیاموزید.

ماست بوسیله تخمیر شیر تهیه می گردد. جهت درست کردن ماست در خانه، یک قاشق غذاخوری ماست را به یک فنجان شیر ولرم اضافه کنید. پس از 6-5 ساعت، شیر به ماست تبدیل خواهد شد. به دلیل فرایند تخمیر، ماست حاوی باکتری های مفیدی است که به فوائد سلامتی و خواص درمانی بسیار زیاد ماست یاری می کنند. ماست ساده یا معمولی یعنی شیرین نشده و بدون طعم را کشک یا دَلمه هم گویند. با این حال، ماست می تواند طعم دار هم باشد. اغلب، آن را با میوه مخلوط نموده تا از آن اسموتی های ماست تازه تهیه کنند. بعلاوه دستور العمل های سنتی مختلف و بسیاری برای ماست وجود دارد.

رایتا (Raita) در هند نوعی ماست طعم دار است که از طعم دار کردن ماست با نمک، فلفل، میوه و سبزیجات خاصی مانند آناناس، خیار، تخم گشهم، پیاز، و غیره تهیه می گردد. به طور مشابه، در بسیاری از نقاط دنیا مانند بلغارستان، صربستان، ترکیه و غیره سوپ سرد ماست تحت اسم cacýk در طول فصل تابستان به اسم یک خوراک فرعی سِرو می گردد. در نواحی شمالی ایران، ماست چکیده که گونه ای از ماست است به اسم چاشنی کنار غذا سرو می گردد. بنابراین در سرتاسر دنیا ماست به اسم چاشنی کنار غذا همراه با غذاهای تند و ادویه ای سرو می گردد. معروف است که ماست ناراحتی معده را آرام می سازد. بنابراین ماست حاوی چه موادی است که هضم آن را آسان نموده و برای هضم غذاهای ادویه دار مفید می باشد؟ اجازه دهید نگاهی به طریقه هضم و جذب ماست در بدن بیاندازیم.

ماست چگونه در بدن هضم و جذب می گردد؟

خوردن ماست یکی از ساده ترین راه های هضم مواد غذایی است. ماست عمدتاً از شیر گاو تهیه می گردد. شیر گاو کم چربی بوده و از این رو بسیاری از افراد آن را به دیگر شیرها ترجیح می دهند. ماست اساساً راحت تر از شیر هضم می گردد. بسیاری از کسانی که از عدم تحمل لاکتوز و یا آلرژی های پروتئینی رنج می برند با وجود این می توانند ماست مصرف کنند. به این دلیل که باکتری های زنده موجود در ماست لاکتاز فراوری می کنند.

دو نوع باکتری یا کالچر جهت تهیه ماست مورد استفاده قرار می گیرند. هنگامی که فرد ماست مصرف می نماید باکتری های لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استرپتوکوکوس ترموفیلوس در معده فرد از بین می فرایند، با این حال ال اسیدوفیلوس که جهت تهیه بعضی ماست ها اضافه می گردد، در طول هضم زنده مانده و فوائد زیادی در سلامت برای بدن و خصوصاً معده و روده بزرگ (کولون) فراهم می سازند. بنابراین این باکتری ها که به ساخت لاکتاز یاری می کنند برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز به این دلیل که دچار کمبود لاکتاز می باشند بسیار مفید خواهند بود.

بعلاوه، هنگامی که فردی ماست مصرف می نماید، آنزیم های خاصی به وسیله بدن جذب می شوند. این آنزیم یعنی بتا گالاکتوزیداز بعلاوه به کاهش کمبود لاکتاز به وسیله قادر ساختن بدن به جذب لاکتوز یاری می نماید. این آنزیم ها به بخشی از هضم پروتئین کازئین شیر، که آن را کمتر آلرژی زا می سازد یاری می کنند. از این رو، بسیاری از بچه ها و بزرگسالانی که دچار عدم تحمل لاکتوز یا آلرژی های پروتئینی هستند توصیه می گردد ماست مصرف کنند.

هنگامی که ماست وارد بدن می گردد، تا حد زیادی به فرو نشاندن اسیدهای معده یاری می نماید. ماست بعلاوه به هضم یاری نموده و به دلیل آنکه یک راه ساده جهت هضم مواد غذایی است، می تواند به افرادی که دچار نارحتی معده می باشند، داده گردد. چنانچه از سوزش معده رنج می برید، در این صورت خوردن یک فنجان کوچک ماست می تواند موجب تسکین فوری شما گردد. ماست بعلاوه با زخم معده و سرطان روده بزرگ مبارزه می نماید. هنگامی که ماست به وسیله روده بزرگ که کولون می باشد عبور می نماید، باکتری های مفید موجود در ماست به از بین بردن باکتری های مضر موجود در کولون یاری می کنند. این امر به پاکسازی طبیعی کولون یاری می نماید. پاکسازی کولون به وسیله مصرف مرتب ماستی که حاوی باکتری های زنده است به جلوگیری از سرطان کولون یاری می نماید.

ماست غیر از فوایدی که در سلامت دستگاه گوارش دارد، فوائد بسیار دیگری در سلامت هم دارا می باشد. مصرف مرتب ماست به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری نموده، سلامت پوست شما را بهبود بخشیده، استخوان ها و دندان ها را محکم و قوی نموده، عفونتهای مخمری را کاهش داده، خطر ابتلا به فشار خون بالا را کم نموده، خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش داده، موجب کاهش کلسترول شده و پروتئین بسیار عالی را برای بدن فراهم می سازد. بنابراین به چه دلیل خوردن ماست را به طور روزمره آغاز نمی کنید؟

منبع: راسخون

به "ماست چگونه هضم می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماست چگونه هضم می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید